Doktor Faust se loučí: Naposledy podepište smlouvu s ďáblem
„Čas už nevrátím,“ zpívá hlavní hrdina v muzikálu Doktor Faust, přičemž my bychom také rádi poručili hodinovým ručičkám, aby se trochu vrátily a přestaly konečně pořád tak spěchat. Bohužel, všechno jednou končí, na poslední »štaci« se nyní vydává i samotný Doktor Faust v Divadle Na Maninách. Před nedávnem divadlo oznámilo, že muzikál se chýlí k derniéře, aktuálně bychom na programu našli ještě posledních 6 repríz tohoto titulu. Chystáte se ještě zajít a naposledy upsat svou duši ďáblu spolu s Faustem? 😊
Naše Statečná parta si tohle dílo Jana Batysty a Vojtěcha Adamčíka poměrně oblíbila, a proto jsme se rozhodli, že mu věnujeme dnešní článek, tak nějak na rozloučenou. 😊💖 Ostatně, vyprovodit ho musíme, vždyť jsme ho sledovali téměř od jeho prvních divadelních krůčků.
Povídali jsme si o něm též s jedním z jeho autorů, Vojtou Adamčíkem. „Jestli mě na přípravách Doktora Fausta něco extrémně bavilo, bylo to nadšení všech zúčastněných. Od první čtené zkoušky nám, realizačnímu týmu, jasně dávali najevo, že tomu dílu věří a mají pocit, že jsou součástí něčeho výjimečného. A to nás nutilo posouvat limity všech. S každým z nich bych rád pracoval i na dalším projektu, protože mi dokázali, že jsou srdcaři,“ prozradil v našich Zvídavých otázkách Adamčík, který velmi hezky mluvil v podstatě o všech, kdo se na muzikálu podíleli.
Sehraný tým
Především byl ale rád, že může zmínit ty představitele hlavních rolí, kteří tehdy ještě nebyli zcela ve všeobecném povědomí veřejnosti. „Ať už jsou to Nikola Ciprová a Viktor Aaron, kteří jsou oba fantastickými Mefistofely, nebo představitel mladého Fausta Jakub Mauer, jehož dle mého názoru čeká velká muzikálová kariéra, pokud o ni bude stát. Případně ještě Lenka Stejskalová, která se v roli Markétky během zkoušení neskutečně vypracovala a je to pro mě jeden z největších objevů inscenace.“ Troufáme si tvrdit, že dnes už muzikáloví fanoušci povětšinou jména těchto osobnosti znají. A především doufáme, že nám ze zorného pole jen tak nezmizí a na jevištích je budeme vídat i nadále. Stejně tak jako mnohé další tváře, ať již mladé Jindřichy Fausty – Filipa Antonia či Lukáše Randáka (ten si dokonce za Jindřicha vysloužil širší nominaci na Thálii – pozn. 7 statečných), nebo krásné Markétky Natálii Grossovou a Mariannu Polyákovou.
O »Faustovi« krásně mluvily i dvě jeho Mefistky, a to Markéta Pešková a Nikola Ciprová. „Hrát ďábla je velká výzva. Najít míru tak, aby nepůsobil směšně, ale ani výsměšně, nebylo jednoduché. Navíc tím, že v Doktoru Faustovi má ďábel dvě těla – mužské i ženské, museli jsme se i my herci Mefistofela určitým způsobem sžít, aby byla celá postava komplexní a přitom využila potenciál obou pohlaví. To mě na této postavě lákalo,“ odhalila v rozhovoru Markéta.
„Mefistka je v podstatě neutrální osobnost, ona není ani dobrá, ani zlá. Je taková, jakou Faust potřebuje. Abychom však i my dosáhli cíle, používáme nejen ženské zbraně. Když už jde do tuhýho, můžeme být zlí, ale jinak jsme vlastně kámoš,“ popsala tuto tajemnou figuru pro změnu Nikola a přiznala i důvod, proč ji tato práce tak bavila. „Já se v tom vyloženě vyžívám, že svůj hlas, kterej je rockovej, můžu naplno využít a nemusím se úplně krotit. Za mě je to bomba.“
Mystika bez happy endu
Když už jsme u těch osobností, které propůjčily tváře vyslancům pekla, pojďme si připomenout, jak jsme to s netradičním pojetím Mefista měli my.
Jako jedno z pozitiv ho zmiňovala například Annie. „Doktor Faust nabízí klasický příběh, který má spád a je obohacený o nevšední prvek, kdy je postava Mefistofela rozdělena mezi muže a ženu, čímž se nabízí prostor pro originální duety. Skvěle působí též po vizuální stránce, ať už jde o scénu, masky či kostýmy. A ať už narazíte na fermanu na jakékoliv jméno, je jisté, že výkony budou jedinečné,“ radovala se ve svém textu a dodávala, že tento muzikál je pro ni jasnou volbou.
George zase ve své recenzi hodnotil hned dvě dvojice ďáblů – kromě již zmíněných Viktora Aarona či Nikoly Ciprové nezapomněl ani na Elišku Ochmanovou s Láďou Korbelem. „Perfektní vžití do role všech aktérů umocnilo jejich tajemnost a spojitost s peklem. Vzájemná spolupráce, gesta, pohyb. To vše pasovalo do děje. Též mně přišlo, že tyto dvě dvojice k sobě takto skvěle ladily,“ nechal se slyšet. „Po pěvecké stránce nemám co vytknout a mohu jen chválit jejich výkony, které budou jistě pro každého velkým zážitkem,“ doplnil a pochvaloval si i jejich dokonalé líčení a kostým. „Mocný dojem tajemna. Bravo.“
Ani Marťa se nenechal zahanbit a alespoň v Rychlodojmech shrnul, co ho na tomto titulu zaujalo: „Faustovské téma, když se nezlehčuje, slibuje vždycky silný příběh. A Doktor Faust není výjimkou. Mystikou dýchající hudbu a zajímavé texty doplňuje výborná vizuální stránka (především si dovolím zmínit vzezření Čarodějky Iklil, kterou ztvárnila výborná Kateřina Herčíková).“ Kromě Herčíkové pak Iklil ztvárňují též Monika Sommerová a Kateřina Michejdová.
Z výkonů na první generálce vypíchl nejen Láďu Korbela, ale též Tomáše Trapla v titulní roli. „Chybějící happy end dává prostor přemýšlení, za což jsem neskutečně vděčný. Ostatně představení samotné nabízí otázky, z nichž jsem si na některé nedokázal přímo odpovědět,“ dodal.
Tomáše Trapla zmiňovala ve svém článku také Eric, když poznamenala, že… „pokaždé udělá z malé postavy velkou a z velké ještě větší. A pořád umí překvapit. U Fausta nemá moc možností improvizovat, ale ani to není třeba. Veškeré své proměny hrál s noblesou a zápalem. Zpěv není nutné komentovat, role mu sedla po všech stránkách.“
Ocenila také, že autoři z velké části ctili původní předlohu od Goetheho. „Tragický příběh zůstal tragickým, žádný happy end se nekonal. Naopak – na konci zůstalo mnoho nezodpovězených otázek a tragédie nejen života, ale i smrti, byla naplněna do poslední kapky krve (doslova). Příběh doktora Jindřicha Fausta a krásné Markétky je odhalený až na dřeň, aby divákům drásal duši. Upsat se peklu totiž nejde jen tak,“ myslí si.
Klady i zápory
Na smlouvu s ďáblem vzpomínala při psaní i naše Nikča, která má za to, že právě od podpisu je tento muzikál „velká jízda“. Za nejpovedenější scénu považuje čarodějnický sabat a stejně tak i čarodějka Iklil jí prý „neustále krade myšlenky“.
Ovšem zároveň našla na díle i nějaké ty »mouchy«. Jaké? „Tento muzikál je za mě hudební bomba, ale nemůžu nezmínit, že některé věci se mi v představení nelíbily. Největším kamenem úrazu je pro mě nevyrovnanost jednotlivých čísel. Naleznete zde opravdu božské výstupy (hlavně u obou Mefistofelů), pak ale následovaly momenty, kdy jsem se prostě nudila,“ svěřila se.
S názorem, že Doktor Faust je vyloženě hudební bomba, by jistě souhlasila též Džejňulka, která má rovněž slabost pro Sabat. Ale nejen pro něj… „Vypíchnout musím rozhodně i samotný úvod představení, kde sledujeme samotnou sázku Boha s Mefistem o duši Fausta – jsou zde geniálním způsobem použity housle. Už při prvním poslechu jsem se okamžitě přenesla v myšlenkách k příběhům Starého zákona a tento pocit ve mně stále narůstá. Chvílemi má hudba pro mě trochu židovský nádech,“ žasla ve svém článku, kde vyzdvihla také výkon Zbyňka Frice coby Fausta.
„Na jednu stranu ho musíte litovat, na druhou stranu víte, že si to vybral sám a teď pláče nad rozlitým mlékem. Jenže občas by bylo zkrátka fajn vrátit čas a nějakou tu chybu napravit, takže mu zkrátka rozumím,“ uvedla s tím, že se s postavou poměrně osobně dost ztotožňovala. „Snažím se neuzavírat a víc žít, ale trochu se bojím, že jednou na tom budu úplně stejně jako on. Jen místo k »zaprášeným papírům« se zkrátka budu vracet k počítači, abych zase něco sepsala,“ bere si z muzikálu ponaučení.
A co vy? Našli jste si v Doktoru Faustovi také nějakou osobní špetku moudrosti? Jak se vám tento muzikál líbil a jak na něj budete vzpomínat? Budeme rádi, když nám dáte v komentářích vědět a společně s námi tak »Faustovi« naposledy zamáváte! 😊
Chtěl bych vám všem – Vojto, Honzo, Davide poděkovat takhle veřejně, že jsem byl součástí něčeho takto výjimečného. Práce to byla složitá, náročná, ale právem je to moje srdeční záležitost. Geniální hudba a texty, které nejsou jen plitký tádydá, režijní napady, které jsou promyšlené a hlavně realizační tým lidí s velkým srdcem. Díky ještě jednou za možnost scénografie, pro Sokotra Fausta a v budoucnu kdykoli … Přece víte, že „Jen stačí říct .. “ ❤️