Muzikál Doktor Faust: Každá cesta má svůj cíl
Na každého z nás jednou čeká volba. Nebude to ovšem nic jednoduchého, výběr je zcela jednoznačný: Nebe, či peklo? Toť otázka. Existuje vůbec něco jako rovnováha, nebo je předem zaručené a vybrané místo, které nás čeká na onom světě? Pokud teda dříve nezaprodáme svoji duši. To by potom bylo zcela jiné. Jaké? Doktor Faust vám může vyprávět….
Mefisto, Faust a peklo, to jsou věčná témata. Mnoho autorů v nich hledá inspiraci a píšou pro nás příběhy, které nás mají okouzlit, možná i trochu upozornit na naše chování a hříchy. Přiznám se, že mám pro tato témata slabost. Už párkrát jsem zmínil, že mám rád historické muzikály. Pokud je tedy děj dobrý a zajímavý, tak má téměř jistou záruku úspěchu. Jistě všichni víte, že v Praze už se jeden Mefisto nachází, není to tedy trochu moc? Přesně toto jsem si řekl a toho jsem se i obával. Bude ještě příběh něčím zajímavý, nebo bude pořád stejný? Sám jsem fanoušek muzikálu Mefisto a Pepa Vojtek v hlavní roli je bezkonkurenční. Vojta Adamčík pro nás však připravil zcela jiný muzikál. Jedná se o původní český muzikál s příběhem, jehož inspirací byl Goetheho román. Osud učence, Doktora Fausta, který svou duši vyměnil za slávu a mládí. Jenže jak vysoká je cena za toto všechno? Jak se říká, něco za něco… pojďme se tedy na něj podívat trochu blíže.
Divadlo Na Maninách se stalo domovskou scénou právě pro tento příběh. Ač divadlo působí spíše jako kulturní dům, tak není vůbec na škodu muzikál uvádět zde. Jedinou slabinou tohoto divadla je ozvučení, i když to se už v průběhu několika repríz hodně zlepšilo. Tudíž už nám nic nebrání v cestě. Vojta si dal na muzikálu hodně záležet. Je vidět, že ho připravoval několik let s láskou a veškerou pečlivostí. Je to i slyšet, písně jsou opravdu hodně dobré, melodické. Vše do sebe zapadá a nic není nucené. Obrovskou výhodou je i živý orchestr, který vede sám autor. Písně jsou značně rozmanité, milostné duety střídají zajímavé terčety Mefistofelů s Faustem. Každá píseň vyzní tak, jako by byla psaná přímo na tělo pro každého interpreta. Hudební aranžmá je nápadité, pestré a rozhodně nenudí.
Aby vše do sebe řádně zapadlo, je zapotřebí mít i kvalitní texty. Jan Batysta si opravdu vyhrál s jazykem českým. Rytmické a svižné texty s námi proplouvají vesele dějem. Jsou značně propracované a dávají nám občas i pocit k zamyšlení. Přece jenom sestrojit celý příběh není vůbec jednoduché. Spolu s Davidem Codym, který se chopil režie, a choreografkou Petrou Parvoničovou, nám uzavírají kompletní spolupráci. Tato čtveřice skvělých lidí stojí za Doktorem Faustem. Jeviště a vlastně celá scéna je zcela připravena a uzpůsobena pro jednoduché ovládání. Není zapotřebí složitých přestaveb. K umocnění děje nám postačí pár pohyblivých kulis a nasvícení. Zbytek je pouze na hercích a na naší fantazii. Taneční kreace nejsou též složité, jsou cílené na příběh a slouží k dotvoření dané scény. Proč dělat věci složitě, když dokážou fungovat i jednodušeji. Troufám si říci, že kdyby bylo lepší osvětlení, tak značnou část tohoto pekelného představení zvládne doplnit i perfektní hra světel.
Samotný příběh nás zavádí do obydlí Doktora Fausta, kde se seznamujeme s jeho prací a životem. Faust je značně nadaný vědec, ovšem celý svůj život zaprodal pouze vědění a přitom zapomněl žít. Láska je přece to hlavní a je též smyslem našeho života. Faust doufá, že všechno ještě může dohnat a především znovu prožít. Do této role byla vybraná zajímavá dvojice: Tomáš Trapl a Zbyněk Fric. Oba pánové jsou profíci a zpívají skvěle. To je zajisté bez debat. Co mě ovšem dokázalo zaujmout, je, že každý z pánů tuto roli pojal po svém. To je velice dobře. Poprvé jsem viděl tento muzikál se Zbyňkem, z jeho pojetí jsem měl pocit, že se tak trochu brání, není si jistý, jestli do toho chce jít, tedy chce mládí, ovšem ne za každou cenu. Tuší, co ho to bude stát a co musí obětovat. To Tomáš zcela bez váhání souhlasil. Vlastně proč ne, co můžu ztratit, už asi nic. Takže proč ne, jdu do toho. 😊 Co je ale spojovalo, byla jistota a síla v této roli. Jejich část je skvěle napsaná a po celou první půlku představení si na sebe poutají značnou pozornost. Je úplně jedno, kdo ten daný den bude hrát, oba dva jsou tím pravým Faustem.
Ač je Doktor Faust hlavní postavou příběhu, tak tu přece jen jsou další dvě důležité postavy, které na sebe též strhávají veškerou pozornost. Muž či žena, démon? Jsou to Mefistofelové, působící jako jedna postava. Tato perfektně složená a vybraná dvojice byla skvělým nápadem autorů muzikálu. Celou dobu vás baví je sledovat, každý jejich pohyb, gesto, myšlení. Vše je pečlivé a do posledního detailu řádně připravené. Měl jsem to štěstí vidět tyto dvě báječné dvojice. Nikola Ciprová a Ladislav Korbel vs Elis Ochmanová a Viktor Aaron. Pokud dovolíte, mé hodnocení bude patřit všem čtyřem najednou.
Perfektní vžití do role všech aktérů umocnilo jejich tajemnost a spojitost s peklem. Vzájemná spolupráce, gesta, pohyb. To vše pasovalo do děje. Při jejich spolupráci by málokdo zaváhal. Též mně přišlo, že tyto dvě dvojice k sobě takto skvěle ladily. Jejich dokonalé líčení spolu s kostýmem vytvořilo mocný dojem tajemna. Bravo. Též po pěvecké stránce nemám co vytknout a mohu jen chválit jejich výkony, které budou jistě pro každého velkým zážitkem.
Pokud jde o čistou duši představení, tak Markétka je právě tou jedinou, možná spolu se svou matkou. Marianna Polyáková a Lenka Stejskalová jsou rozené Markétky. Už od příchodu na jeviště vás okouzlí nejen svojí krásou, ale i láskou a čistotou. Starají se o svou matku a zároveň chtějí štěstí i pro sebe. Jak jejich láska dopadne? Bude stát osud na její straně? To se dozvíme z příběhu, ovšem co už víme teď – že jsou obě dvě dámy jsou přímo božské. Dávají nám pocit bezpečí a klidu. V představení nás zaujmou sólovou písní Samota a spolu s mladším Faustem tvoří krásný pár.
Jindřich je mladší já Fausta, který po proměně dostane mladší tělo. Ovšem má to jednu podmínku. Smlouva je smlouva a ta se musí dodržet. Jindřich se snaží dohnat to, co kdysi promeškal. Prožije lásku s krásnou Markétkou. Ať už hrál v představení Lukáš Randák, či Filip Antonio, oba dva jsou též dobrou volbou. Dávají do role kus sebe, snaží se zvítězit nad peklem a získat potřebný čas k záchraně. Lukáš a Filip mají za úkol táhnout celou druhou půlku představení, což se jim skvěle dařilo.
V roli Markétčiny matky jsem viděl Ditu Hořínkovou, která je též skvělá, ač má v tomto představení menší prostor. Dokáže zaujmout a zcela jistě si ji zapamatujete. Dita je rozená profesionálka a dokáže na sebe strhnout pozornost. Stejně tak Kateřina Michejdová je coby čarodějka Iklil též skvělou volbou. Pomalu přitančí na jeviště, střihne si svůj čarodějnický sabat, který považuji za dosti náročný part. Ovšem Kateřina ho zcela jistě zvládla a svoji čarovnou mocí nás dokázala zlákat k nekalým věcem. Jediná škoda je, že tato role nemá větší prostor v představení. Spolu s herci je na jevišti též i menší company, která nám dokresluje celý příběh. Na všech je vidět, že je toto představení baví a snaží se zaujmout a získat si svůj prostor. Řeší nejen tanec a zpěv, ale zároveň mají na starosti i kulisy a ostatní věci pro chod celého představení. Takže mé díky patří i jim.
Co říci závěrem. Doktor Faust je představení, z kterého čiší obrovský potenciál, snaží se právem zaujmout své místo v Praze. Jsem nesmírně vděčný, že si v dnešní době dá někdo práci a složí kvalitní český muzikál, a to Vojtěch Adamčík dokázal. Vím, že v dnešní době je tato cesta složitá a náročná i po finanční stránce. Divadlo Na Maninách se nám snaží nabídnout, co jen může, a proto přijďte a udělejte jim tu radost. Rozhodně to za návštěvu stojí. Je za tím totiž obrovský kus práce, kterou určitě oceníte.
Napište váš komentář
Chcete se zapojit do diskuze?Neváhejte a napište váš příspěvek.