Muzikál Hledá se tenor: Kdože je ten tenor?
Taky se vám někdy stává, že pořád něco hledáte? V dnešní době se vlastně hledá kdeco. Jednou je to SuperStar, nebo MasterChef, poté zase mistr tanečního parketu, jindy zase někdo hledá lásku… Tak proč si nenajít pořádného tenora? Jednoho takového hledají a vlastně už i našli v Libereckém kraji, a to přímo v Šaldově divadle.
Mám tu čest vám zrovna povyprávět své postřehy, a to přímo z první premiéry. Ta proběhla v předvánočním čase – 18. prosince, tudíž to bylo o to více slavnostní. Náměstí bylo krásně nazdobené, radnice svítila a Divadlo F. X. Šaldy přímo zářilo. Toto divadlo mám dost v oblibě – nejenže je zde přátelský personál, ale divadlo navíc vypadá po architektonické stránce opravdu nádherně.
Už jste někdy slyšeli o muzikálu Hledá se tenor? Já třeba vůbec, a o to větší bylo mé překvapení, jak krásné je to dílo. Hledá se tenor, v originále Lend Me a Tenor – The Musical, měl světovou premiéru v roce 2007 v Utahu. Její počátek ovšem sahá ještě dál do minulosti, a to do roku 1985. Dříve byl totiž tento námět znám v podobě činohry a zaznamenal též řadu úspěchů. Získal celkem tři ceny Tony Awards, byl přeložen do šestnácti jazyků a hrál se v pětadvaceti zemích. Autorem libreta a textů muzikálu je Peter Sham, krásnou hudbu vytvořil Brad Carroll a vše je skvěle vytvořené podle hry Kena Ludwiga – Tenor na roztrhání.
V českém znění se postaral o velice pěkný překlad Petr Palouš a o texty písní František Zacharník a Jan Kříž. Na celý muzikál měl coby režisér dohled Oldřich Kříž, velice zdařilou scénografii měl na starosti Daniel Dvořák a překrásné kostýmy stvořil nám již dobře známý Roman Šolc.
Samotný příběh nás přenáší do Grand Opery Company v Clevelandu v americkém státě Ohio. Píše se rok 1934 a generálním ředitelem této umělecké scény je Henry Saunders. Divadlo je vzhůru nohama. Všichni napjatě očekávají příjezd světoznámého italského tenora, Tita Merelliho. Tito má tu čest se uvést, pouze pro jeden večer, v roli Othella. Tato událost má být nejvýznamnější akcí v celé historii opery. Ovšem ne vše je tak jednoduché, jak to nejprve působí. Ředitel Saunders a jeho asistent Max mají za úkol dohlížet na příjezd a pohodlí celého pobytu operního pěvce. Tito bohužel není žádný svatoušek a často s sebou přiváží i řadu menších komplikací. Spolu s Titem pak přijíždí i jeho krásná žena Maria. Ona bohužel nesdílí nadšení ostatních žen z Tita. Tito je tak trochu proutník a velice rád holduje i alkoholu. Ředitel proto pověří svého asistenta Maxe dohledem nad operním pěvcem. Jeho jediná starost je, aby se hvězda včas dostavila do divadla a odehrála zde své představení. Zatím se to zdá docela prosté, ovšem co všechno se dokáže za jediný večer pokazit a zcela zamotat dějem? No prostě všechno.
Max je zamilovaný do dcery ředitele, ovšem Maggie zase je tak trochu zamilovaná do Tita. Maria už dál nesnese život v podobě věčného stěhování a milostných eskapád svého muže. Svému muži napíše dopis a odchází. Téhož večera uvidí Tito talent, který v sobě skrývá plachý Max. Je totiž velice dobrý zpěvák, akorát se bojí ukázat, co v něm je. Tito se s ním spřátelí a pomůže mu se otevřít, jenže když Tito zjistí, že ho opustila jeho žena, tak se pokusí zabít. To se mu tak trochu, za různých okolností, povede. Jenže co teď? Hosté jsou v sále, divadlo plné do posledního místa, dokonce sám prezident poctil divadlo svou návštěvou. Ředitel je prostě v koncích – je to jeho konec, nebo není? Přesvědčí Maxe, aby se oblékl do kostýmu Othella a odehrál představení místo Tita, který leží mrtvý v pokoji. Max je značně nervózní, ovšem odehraje nejlepší představení večera. Následně se zatáhne opona a Max se vrací zpět do pokoje… a zjistí, že Tito už neleží v posteli. Jak toto celé dopadne? No, to už nebudu prozrazovat. 😊
Hledá se tenor je velice zdařilá hudební komedie, v níž hlavní roli hraje opera. Nahlédneme zde na život před, během i po představení po divadle. Prim tu ovšem nehraje jenom tenor, ale především odvaha a talent asistenta Maxe a jeho ředitele Henryho Saunderse. Jsem strašně rád, že jsem se mohl tak skvěle bavit, a to nejen hudbou, ale i překrásným příběhem a řadou vtipných situací. V hlavní roli asistenta Maxe se nám představil Jan Kříž. Honza je obrovský profesionál a každá jeho role je špičkově ztvárněná do posledního detailu. Pokaždé si říkám, čím dokáže ještě překvapit, a věřte tomu, on to dokáže! Co musím zmínit, je to, že nás v tomto představení čeká něco jiného, než jsme zvyklí například z divadel v Praze. Zde Honza otevírá další stránku svého já. Dokazuje, že může ukázat svůj talent i v jiném žánru muzikálu. Z počátku působí jako plachý a nesmělý asistent. Jenže Tito mu dodá takové odvahy, že se z něj stane přímo mistr talentu. Po komediální stránce to vážně nemá chybu. Celý sál se velmi bavil, a když selhala rekvizita v podobě vypínače, tak ještě více. Nemohu říci nic jiného než: Bravo, Bravo. Honza se alternuje s dalším skvělým zpěvákem, kterého všichni dobře známe, Lukášem Randákem. Věřím, že i Lukáš zde dokáže předvést svůj obrovský talent a rozhodně se budete bavit, stejně tak jako já s Honzou.
Martin Polách jako ředitel divadla Henry Saunders prostě nemá chybu. Společně s Honzou jsou tahouni celého představení a zároveň i tak trochu kopií Tita. Musím uznat, že Martin si výborně poradil se svou rolí a dokázal skvěle bavit publikum. Nikola Ďuricová se skvěle zhostila role Maggie Saunders. Její posedlost operním pěvcem byla prostě úžasná. Ovšem i ona projde během představení jistou proměnou a pochopí, co je vlastně důležité, což se Nikole skvěle povedlo.
V operního pěvce se snad ani nemusel proměňovat Titusz Tóbisz. On jím přímo byl. Náramně se hodil na tuto roli a byl vskutku skvělý jak po herecké, tak i pěvecké stránce. Proto neváhejte a určitě se běžte přesvědčit do divadla. Jeho žena Maria, kterou skvěle předvedla Marie Křížová, neměla chybu. Maruška je prostě bohyně. Tato role jí vyloženě padla jako ulitá. Coby tahle italská, lehce naštvaná manželka, zúročila i svůj komediální talent. Je prostě boží, nemůžu si pomoct, ale tato role mě neskutečně bavila, a to nejen v českém, ale i italském jazyce. Další důležitou rolí, která sehrála v příběhu svoji část, byla operní diva jménem Diana Divane, v podání Liany Sass. Díky ní a Titovi jsem měl tu čest zažít ‚operní divadlo na divadle‘. Opravdu nádherné. Nejen těmto umělcům, ale i všem ostatním aktérům tohoto představení, velice děkuji.
Závěrem mohu jen dodat, že toto dílo je zcela jiné než ostatní muzikály, na které jsme třeba v Praze zvyklí. Rozhodně stojí za vaši pozornost a především za návštěvu. Tento liberecký soubor vás bude zajisté skvěle bavit a zažijete příjemně strávený večer v divadle, stejně tak jako já.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!