Muzikál Mefisto: Znovu prožít mládí? Proč ne!
Říkáte si někdy, že chcete prožít znovu své mládí? Proč ne? Domluvte se s ďáblem!
Muzikál Mefisto je naším původním českým muzikálem a jsem strašně rád za to, že mohl vzniknout. Je to nádherný příběh, o který se po hudební stránce postaral Daniel Barták, libreta se ujal zkušený Zdeněk Zelenka a o režii tohoto představení se podělili Filip Renč a Zdeněk Zelenka. Krásné a chytlavé texty napsal Boris Pralovszký. Myslím si, že tento tým odvedl velmi dobrou práci, která přivedla na svět muzikál Mefisto, jenž se již od roku 2016 pravidelně hraje v Divadle Hybernia.
Děj Mefista jistě každý zná, ale povím vám aspoň něco málo. Jedná se o příběh starého profesora Fausta, co se lituje pro své stáří, jelikož si myslí, že nestihne dokončit své rozsáhlé dílo. Ovšem jednoho dne se ďábel s Hospodinem vsadí o duši člověka. Ďábel nechce nic riskovat, a proto přivolá na pomoc svého služebníka Mefista. Ten slíbí Faustovi věčné mládí, ovšem za jistých podmínek… Krom mládí se dostává Faustovi i láska, na níž v mládí neměl čas. A a když se k tomu přidá ještě síla a moc, je dílo dokonáno. Ovšem pod podmínkou, že Faust svoji duši věnuje ve chvíli, kdy bude na vrcholu blaha. Ďábel se snaží vše co nejrychleji zařídit, ovšem Faustovi se v novém těle zalíbí a snaží se přijít na způsob, jak se vyhnout svému osudu.
Láska, humor, napětí, ale také zamyšlení nad osudem nás všech, kteří jsou schopni zaprodat svoji duši pro vlastní blahobyt. To vše a mnohem více uvidíte právě zde – v Mefistovi. Jedná se opravdu o skvělý příběh, najdeme zde běžné věci z našeho života a vidíme, jak se koloběh neustále opakuje. Moc a sláva dokáží sice každého změnit, ale naděje umírá poslední a dobrých lidí se ještě přece jen pár najde. Dobro zatím pořád vítězí nad zlem.
Co se týče provedení a samotné scény, je vše perfektně vytvořeno do posledního detailu. Na tomto díle se mi moc líbilo propojení postav Fausta a Mefista, kdy se herci střídají v rolích starého profesora a proradného Mefista. Konfrontace mezi Hospodinem a ďáblem nám pak hezky propojí celé dílo v uspořádaný kus. No a jak už to tak bývá, i láska dostává svůj prostor.
Muzikál Mefisto jsem viděl už několikrát a během mých návštěv jsem měl opravdu štěstí na všechny alternace. Musím říci, že jsou ale opravdu všechny vyrovnané a je tím pádem jedno, kdo daný den hraje. Pro mě osobně byl ovšem největším »lákadlem« Josef Vojtek. On sám se zhostil dvojrole Fausta/Mefista opravdu skvěle.
Hraje ho s naprostou lehkostí a každé další představení je lepší a lepší. Pepa je obrovský profesionál, takže po každém představení, v němž se objeví, odcházím nadšený. Pochvalou právě za Mefista byla ostatně i hlavní cena Thálie a Pepa si ji podle mého názoru opravdu zasloužil. Tato role má obrovský prostor, je zde výrazná herecká výzva, kdy na nás musí herec zapůsobit jako křehký stařík a posléze naopak jako slizký služebník pekla. Ve své alternaci se Josef Vojtek střídá s Jiřím Zonygou. Ten je hlasově podobný jako Pepa, tudíž nebudete odcházet zklamaní, naopak.
Představitel Andreucia zase nejprve ztvárňuje samotného vyslance pekla Mefista a později mladého Fausta. Této role se skvěle zhostili pánové Jan Kříž, Petr Ryšavý a rovněž autor hudby muzikálu Daniel Barták. Všichni tři pánové jsou naprosto přesvědčiví. Je vidět, jak se role chopil každý trochu po svém. Spolu s Faustem se však skvěle doplňují a mohou spolu rozehrát hru mezi dobrem a zlem.
V roli Markéty, mladé lásky Andreucia, se alternují Ivana Korolová, Karolina Gudasová a Tereza Bílková. První dvě jmenované se v muzikálu objevují od samotného začátku. Po hlasové a herecké stránce zde nemám co vytknout. Mám je obě moc rád a vždy se těším, až je znovu uvidím. Tereza Bílková naskočila do rozjetého vlaku trochu později, a tak byla vidět lehká nervozita, ovšem i přesto podává pěkný výkon a většina diváků nic nepozná.
Laurecie Bosetti je manželkou velkovévody a do této úlohy byly obsazeny Iva Marešová a Dita Hořínková. Tato role je pro mě lehce komická a vždy mě značně pobaví. Je tak trochu šitá na tělo spíše pro Ditu Hořínkovou – ta je opravdový živel, má neuvěřitelné množství energie a navíc zpívá krásně. Iva je ovšem taky skvělou alternací, jen se ujala své role trochu klidněji.
Mario Bosetti je věčně opilý manžel Laurecie, v podání – Jaromíra Dulavy a Michala Novotného. Opět se jedná pro mě o komickou vložku, ovšem perfektní. Je dobré, když se stále můžete zasmát, i když dílo vidíte již poněkolikáté. Zde pro mě vyhrává Jaromír Dulava, ten zde přidal několik svých vtipů, které vždy pobaví.
Giulieta je postava hospodské – tu hrají Hanka Křížková a Renáta Podlipská. Obě dámy jsou vyrovnané, ovšem já sám dávám přednost Haničce. Je to takový andílek a navíc kdykoliv se usměje, tak vás naladí na dobrou vlnu, kterou ještě doplní skvělým zpěvem.
Policejní důstojník Dragonetti – Tomáš Trapl či Rudolf Kubík jsou též skvělou volbou v obsazení a je radostí je vidět.
V dalších rolích zde můžeme vidět také Ladislava Korbela, Lukáše Randáka, Andreu Holou, Štěpána Kloučka a mnohé další. Všichni jmenovaní a i ostatní, které jsem nevyjmenoval, jsou velmi důležitou součástí celého muzikálu. Jak v taneční části, tak v pěvecké a herecké. Tento muzikál je zkrátka skvěle napsán.
Jak již jsem zmínil, měl jsem tu čest vidět Mefista několikrát a vždy z něj odcházím (tak jako po prvním představení) nabitý energií a skvělou náladou. Pokud chcete vědět, zda vyhraje ďábel, nebo Hospodin, tak vyrazte do Divadla Hybernia a sledujte jak příběh Mefista dopadne…
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!