Muzikál NE/NORMÁLNÍ: Divadelní pilulka psychické (ne)rovnováhy
Na Next to Normal neboli Ne/normální se 7 statečných (výjimečně v plné sestavě) vypravilo již na první reprízový termín, tedy 30. listopadu. Několika z nás se přes den neudělalo moc dobře, ale na rozdíl od méně statečných jedinců jsme se nevzdali a vyrazili jsme do divadla i tak. A nelitovali jsme, spíše naopak. Já jsem dokonce měla dojem, že představení mě uzdravilo lépe, než jak by to dokázala jakákoliv pilulka. Dokonce i psychicky mi pomohlo, což je vzhledem k názvu i tématu celé hry více než příhodné. Tento muzikál bych proto všem doporučila jako všelék i antidepresivum.
Muzikál Ne/normální sice není rozjuchaný a bezstarostný, ale dokáže dokonale vaši duši roztrhat na milion kousíčků a na závěr ji zase pohladit a ukonejšit nadějí na lepší zítřky. Nejen díky neokázalé scéně hrající si s náznaky a fialovou barvou (která je pro muzikál symbolická), máte totiž pocit, že nahlížíte opravdu do obýváku rodiny Goodmanových a sledujete jejich život, nikoliv pouze vymyšlený příběh odehraný herci. Jednotlivé postavy také působí přirozeně a uvěřitelně, jen nejsou tak úplně »normální«, chtělo by se říci. Neřeší totiž jen běžné každodenní problémy, ale potýkají se s přízrakem v podobě psychického onemocnění. To je ale v našich očích polidšťuje, protože kdo z nás vlastně normální je? Každý máme nějaké trápení a je dobré si připomenout, že v tom nejsme sami a možná je na tom někdo jiný i daleko hůř.
Přece jen v porovnání s hlavní postavou Diany se moje drobné starosti zcela rozplývají. Trpí bipolární poruchou (známou také jako maniodepresivní psychóza) a bohužel se potýká i s dalšími traumaty z minulosti, ale i tak se snaží fungovat jako manželka i matka. Daniela Šinkorová se této obtížné role chopila s vervou a energií a co se týče jejího hereckého výkonu, musím smeknout imaginární klobouček. Naprosto mě dostala. Do pěveckých partů Diany, které jsou velmi náročné, dala podle mého názoru vše. Bohužel jsem jí ale v některých pasážích a tóninách nerozuměla, což ale mohlo být částečně i celkovým ozvučením představení. Vzhledem k tomu, že výkony Daniely v jiných rolích se mi doposud vždy líbily, mě mrzelo, že tentokrát nemohu pouze chválit.
Ovšem Ne/normální nestojí jen na Dianě, ale důležité jsou i zbylé postavy a jejich představitelé, zejména pak pubertální potomci Diany – Natalie a Gabe v podání Kateřiny Herčíkové a Štěpána Komárka, jejichž výkony byly pro mě asi tím nejlepším z celého představení. Kateřinu jsem znala z Pomády, kde mě zaujala hned napoprvé (později jsem si Pomádu naordinovala podruhé a schválně jsem se na její postavu víc zaměřovala), v Ne/Normální mě už definitivně nadchla silou svého hlasu, půvabem i hereckým výkonem. Rovněž Štěpán se vydal sám ze sebe a zabodoval pěvecky i herecky, jelikož skvěle vystihl těžce uchopitelnou postavu Gabea.
Nelehký úkol dostal si Ne/Normální připravilo i pro Zbyňka Frice, který se zhostil role Dana, manžela Diany. Ten (více či méně) trpělivě snáší její změny nálad a chce jí poskytnout oporu a pomoc, i když ne vždy se mu to daří. Během představení odhaluje nejen svou lásku a věrnost, ale i své slabosti, strachy a vlastní přízraky. Zbyňkovi jsem všechno do posledního puntíku věřila, fandila jsem mu a soucítila s ním.
Výborné byly ovšem i výkony Štěpána Kloučka coby obětavého přítele Natalie Henryho a Tomáše Vaňka v dvojroli psychiatrů, doktorů Maddena a Finea. Ovšem to, že je řadím až na konec, neznamená, že byly jejich role méně důležité. Naopak Next je podle mě poměrně specifický v tom, že všech šest postav má v ději své opodstatnění, svou funkci, nikdo tam neslouží jen jako prázdná výplň. Nikde ve světě jsem toto dílo neviděla, a tak nemám srovnání, ale myslím si, že úspěch verze hrané v Divadle Na Prádle tkví právě v tom, že na jevišti nikdo nehraje prim a nepovyšuje se nad ostatní, ale naopak se tam setkáváme s vskutku skvěle sehranou partou herců. Podle mě na sebe všichni dobře slyší a působí tak na diváka jako celistvý tým.
Pokud bych měla zhodnotit děj, budu se trochu opakovat v tom, že ani zde jsem neshledala žádnou „vatu“, která má jen za úkol zaplácnout pár minut mezi čísly. Všechny pěvecké i činoherní scény na sebe výborně navazují a posouvají kupředu příběh, který se netáhne, ale naopak má dobrý spád. Napomáhá tomu i hudební složka, která je převážně rocková, tedy rychlá a energická, ovšem nechybí ani pomalejší písničky. Na první poslech mi asi žádná melodie nezůstala v hlavě, ale možná to bude tím, že hudbu pro mě tak trochu přehlušil děj, který je u mě ostatně v muzikálech klíčový. Tedy pokud mě nezaujme děj, pravděpodobně u mě titul nemá moc šancí.
V případě Ne/normální jsem ale měla pozitivní očekávání a nezklamala jsem se, naopak mě příběh naprosto pohltil a veškeré emoce i dějové zvraty se mi dostaly pod kůži. Ke konci jsem už jen seděla jako na trní a bála se o osudy všech Goodmanových, načež jsem celý závěr proplakala. A zároveň jsem si odnášela pocit, jako by mi spadl ze srdce kámen, co mě tam už nějakou dobu skrytě tlačil. Možná bych měla vyrazit znovu…
Napište váš komentář
Chcete se zapojit do diskuze?Neváhejte a napište váš příspěvek.