Muzikál Robinson Crusoe: Poklidná plavba po českých letních scénách
Román Daniela Defoa Robinson Crusoe mám spojený se svým dětstvím, konkrétně s povinnou školní docházkou, kdy jsme si cca v 10 letech na hodinách českého jazyka právě tuto knihu nahlas četli. Bohužel asi i proto jsem nikdy k Robinsonovi nezískala příliš vřelý vztah. Základní dějovou linku si však i přesto pamatuji nejen z této četby, ale také z celé řady filmových adaptací. Přestože zpracování tohoto příběhu bývají mnohdy značně odlišná, hlavní motiv zůstává vždy stejný. Děj je zasazen do počátku 18. století a hlavní hrdina, Robinson Crusoe, ztroskotá na opuštěném ostrově kdesi v Atlantiku. Zde je nucen přežít celou řadu let a vytvořit si tedy takové podmínky, aby byl jeho život co nejsnesitelnější. Převážná část příběhu se tedy zabývá právě Robinsonovou vynalézavostí a houževnatostí, s níž k nastalé situaci přistupuje. V průběhu pobytu na ostrově zachrání před kanibaly jednoho zajatce, kterého pojmenuje Pátek. Ten se s Robinsonem spřátelí, učí se od něj evropským zvykům a pobývají na ostrově společně. V závěru příběhu se konečně Robinsonovi podaří za dramatických okolností ostrov opustit a dočká se návratu domů. Co se obvykle liší, jsou události, za jakých se Robinson na ostrov dostane a za jakých se zase vrací po letech domů; také délka jeho pobytu na ostrově, osud Pátka a v současné době také mnohdy přenesení děje do současnosti (kdy je dle mého názoru otázka přežití lidí bez všech vymožeností civilizace ještě možná o něco palčivější nežli v době, kterou popisuje Daniel Defoe).
Přestože je příběh Robinsona zajímavý, informace, že by měl být přenesen do muzikálové podoby, mě překvapila. Nedovedla jsem si příliš představit muzikál, v němž bude hlavní hrdina prakticky celou dobu na jevišti sám. Ani muzikál s příběhem, který se zabývá spíše myšlenkovými pochody hlavního hrdiny, nežli abychom přihlíželi nějaké akci na jevišti. Byla jsem každopádně zvědavá a těšila se na to, až uvidím, jak si tvůrci s tímto problémem poradí. Nicméně také muzikál musel, obdobně jako jeho hlavní hrdina, čelit celé řadě protivenství a nástrah, až nakonec po cca 4 letech čekání a zdolání poslední covidové překážky (doufám), bezpečně zakotvil v Divadle Na Maninách a v průběhu léta 2021 též podniká celou řadu odvážných plaveb na letní scény českých hradů a zámků. 😊
Ačkoliv premiéra tohoto kusu proběhne až 16.9.2021, Divadlo Na Maninách toto představení uvedlo již v předstihu, poprvé 24.5.2021, tedy hned v první den otevření divadel po „covidové pauze“, což jsem, lačná jakéhokoliv kulturního zážitku, zkrátka nemohla nevyužít. 😊 Další možnost vidět tento muzikál nabízejí pak letní scény, a proto značná část 7 statečných podnikla společnou výpravu do Třeboně, kde jsme velmi vydařený výlet završili právě Robinsonem. V poměrně krátkém časovém rozmezí jsem tedy viděla Robinsona dvakrát (v některých případech dokonce i různé alternace). S psaním tohoto článku jsem se ale záměrně rozhodla počkat teprve na třeboňské představení, především proto, že poprvé jsem byla „naměkko“ jenom ze samotné skutečnosti, že sedím po tak dlouhé době v divadle, před sebou vidím živé herce a vedle sebe tleskající lidi, a to už během prvních pár minut, aniž bych z muzikálu ještě viděla něco zásadního.😊 V Třeboni byla moje nálada už trochu „v rovnováze“ a myslím, že jsem si už dokázala udržet trochu větší nadhled. 😊 Mrzelo mě však, že ani v Třeboni nebyla možnost zakoupení programu, což je podle mě veliká škoda…
A nyní už tedy k samotnému muzikálu.😊 S ohledem na dispozice poměrně malého divadla a omezené možnosti letních scén, je podle mě naprosto v pořádku, že je scéna v podstatě velmi jednoduchá. V průběhu představení se prakticky nemění a tvoří ji v zadní části kulisa s vyobrazeným mořem a v přední části pak síťovaná „opona“ plná různých zelených rostlin a lián, představující džungli. Jediný více propracovaný prostor najdete v pravé části jeviště, kde je psací stůl autora románu, Daniela Defoa, který je také jednou z hlavních postav muzikálového představení. Toho navíc již můžete vidět poměrně dlouho před začátkem představení, jak sedí u svého psacího stolu a pracuje. 😊 Další úpravy scény jsou pak již skutečně minimální, a jsou tvořeny několika sloupy, které je možné po jevišti různě přesouvat, popř. otočit a velmi jednoduše tak dané prostředí naznačit. Jednoduchost scény skvěle vyvažují opravdu krásné a velmi propracované kostýmy, a to nejen hlavních hrdinů, ale celé company, kde je přehlídka kostýmů obzvlášť bohatá – od minimalistických oblečků divochů, přes námořníky a prostitutky až po hosty na maškarním plesu. Nádherné byly kostýmy představitelek Mary, ale velmi slušivá je v Robinsonovi i pánská dobová móda, přestože mi herců v parukách a těžkých kabátech bylo v 30stupňovém vedru v Třeboni trochu líto. 😊
Po hudební stránce se jedná o velmi melodické představení, kde zejména party Robinsona a Mary dávají vyniknout jedinečnosti hlasů jejich interpretů. Řada melodií je poměrně snadno zapamatovatelná, zejména výstupy Pátka a též námořníků z úvodu představení mi zněly v hlavě ještě následující dny. 😊 Přestože se nebude nejspíš jednat vysloveně o mou srdeční záležitost, dovedu si docela dobře představit, že v případě, že by bylo někdy do budoucna k dispozici CD, některé z písní si ráda čas od času poslechnu. Velmi se mi líbily také texty Jana Krůty. Zmínit ale musím také nápadité choreografie Tomáše Kuťáka.
V podstatě by se tedy dalo říct, že Robinson Crusoe je povedené muzikálové představení. Je zde však jedno úskalí, které nemůžu opomenout, a to samotný děj muzikálu. Ten bylo potřeba pro divadlo trochu rozvést a tvůrci muzikálu pravděpodobně právě proto začlenili do příběhu Robinsonovu lásku Mary a také samotného autora, Daniela Defoa. Včlenění spisovatele do příběhu jako jedné z postav bylo podle mě velmi vydařeným tahem. Máme tak možnost sledovat příběh Robinsona, který s Defoem diskutuje, hádá se s ním, radí, jak má příběh dál pokračovat, případně si stěžuje, že mu Defoe zničil život. Tato dějová linka mě velmi bavila a myslím si, že by vůbec nevadilo, kdyby byla ještě více rozvedena, zejména, pokud je činoherní role Daniela Defoe obsazena tak charismatickým hercem, jakým byl v našem případě Marian Roden.
Připsáním postavy Mary, se ale již z Robinsona vlastně stává úplně jiný příběh nežli ten, který asi většina z vás bude očekávat. Je zde potlačen motiv Robinsonovy odvahy a přežití a namísto něj je dáván do popředí milostný příběh mladé dvojice, která na sebe dokáže celé roky čekat a zachovat si věrnost. Muzikálový Robinson byl totiž již v mládí zamilovaný do Mary, sestry svého přítele Malcolma a zároveň dcery místního obchodníka Wintera. Malcolm se vydává pracovně na rok na moře, ale jelikož se nevrací, jeho otec začne propadat beznaději. Nepovolí proto sňatek Robinsona s Mary, dokud se Robinson nevydá Malcolma hledat a nepřiveze ho domů. To je také důvodem, proč Robinson odplouvá, přičemž následně ztroskotá na opuštěném ostrově. A zatímco on tráví svůj čas na ostrově, sledujeme příběh Mary, která je po letech nucena do sňatku s bohatým Thomsonem, nicméně ve věrné lásce k Robinsonovi vytrvává i přes nevoli svého otce. Hlavní hrdinkou se tak tedy stává spíše Mary, kterou máme možnost trochu lépe poznat a oblíbit si ji.
Mladou Mary si na obou představeních zahrála Marianna Polyáková, která je dle mého názoru skutečně perfektní volbou. Dospělou Mary jsem následně viděla ve dvou alternacích, a to v podání Ivany Jirešové a Felicity Prokešové, přičemž Felicita si mě okamžitě získala zejména dokonalým zpěvem. Navíc mi připadá typově více podobná představitelce mladší Mary a její „dospění“ tak bylo trochu víc uvěřitelné.
Oproti Mary má Robinson v představení poměrně malý prostor, který se ale jeho představitel Radim Schwab rozhodl maximálně využít a jeho diskuze s Defoem a celkově komičtější scény mě velmi bavily a také hudební čísla v jeho podání jsou naprosto skvělá. Je ale škoda, že se jeho postava nijak nevyvíjí. V ději muzikálu nejsou nijak vidět jeho počátky na ostrově a to, jak se tam snaží fungovat, zabydlet, přežít. V podstatě stále pouze čeká a je nešťastný, děj se trochu rozvíjí až s příchodem Pátka a pak samozřejmě v samotném závěru. V rámci propagace je muzikál Robinson Crusoe spojován zejména s osobou Daniela Hůlky. Osobně si ho v tuto chvíli, po již zhlédnutém představení, nedovedu příliš jako Robinsona představit, ale už právě proto by mě představení s ním také zajímalo. Jsem přesvědčená, že jeho podání bude značně odlišné. V roli mladého Robinsona jsem dvakrát viděla Lukáše Randáka, jehož výkonu není co vytknout. Ve srovnání se svým starším kolegou má ale podstatně méně prostoru.
Miláčkem publika se během představení nepochybně stane představitel Pátka Miroslav Hrabě, který si tuto roli evidentně neskutečně užívá. 😊 Mrzí mě, že vztahu Robinsona a Pátka není věnován vetší prostor a Pátek je pojatý čistě jako komická role. Je také škoda, že autoři Pátkův příběh oproti knižní předloze značně pozměnili.
Zmínit musím ještě představitele nápadníka Mary – Thomsona – v podání Martina Pošty a Martina Schreinera. Bylo vidět, že oba pány tato role velmi těší a na místě Mary bych nestála opravdu ani o jednoho.😊 Velmi mě však zaujal také Martin Hucl v roli Malcolma a samozřejmě Renáta Podlipská ve víceroli abatyše a Robinsonovy matky.
Celkově se mi muzikálový Robinson Crusoe líbil. Oceňuji především herecké i pěvecké výkony, líbivou hudbu, krásné kostýmy a začlenění Daniela Defoa jako jedné z hlavních postav. Pokud však čekáte příběh Robinsona přesně takový, jak ho znáte z knihy nebo, jak si ho pamatujete ze školy, buďte připraveni na to, že toho se muzikál dotkne pouze velmi zlehka a představí vám namísto toho příběh zamilované Mary, čekající na svoji životní lásku. Přeji tomuto muzikálu dobrý vítr do plachet a aby jeho slibnou plavbu českými scénami již nenarušila žádná bouře.😊
Napište váš komentář
Chcete se zapojit do diskuze?Neváhejte a napište váš příspěvek.