Loučení s Fun Home, Billy Elliotem či American Idiot: Druhá část plzeňských derniér je zde!
V obchodě stačí před novou kolekcí udělat výprodej té staré, v divadle je zase potřeba se s končícím představením rozloučit s velkou parádou, pomocí slavnostní derniéry. Také v druhé polovině této sezony nás pár takových večerů čeká v plzeňském Divadle Josefa Kajetána Tyla. Jedno představení už zmizelo se začátkem roku, která další čeká v blízké době stejný osud? Každopádně s láskou budeme vzpomínat na každé z nich. Pojďte je s námi opět vyprovodit a tentokrát si zavzpomínat též především na mladé hvězdy, kterým tyto muzikály otevřely dveře do divadelního světa. 🙂
Fun Home – 4.1.2024
Každá rodinka má něco… ale málokterá je vybarvená tak výraznými barvičkami jako rodina Bechdelových z muzikálu Fun Home. Hodně se v něm zaměřujeme na komplikovaný vztah otce a dcery, ale řešíme také otázku homosexuality a odlišnosti v době, kdy se rozhodně „nenosilo“ být jiný.

Silvie Kropáčová, Tadeáš Prokop a Robin Beneš v muzikálu Fun Home, Foto: DJKT
Tento titul měl na prknech Divadla Josefa Kajetána Tyla premiéru v únoru 2022 a derniéru už má bohužel za sebou, ta se odehrála 4. ledna 2024. Přesto stihl za necelé dva roky Fun Home zasáhnout mnohé z nás, například i Džejňulku, která na něj vzpomíná následovně: „Podobně jako pražská Hedwig, mi i plzeňský Fun Home vrazil do srdce přímo kráter. Mrzí mě, že jsem zvládla toto dílo navštívit jen jednou, ale i to ‚pouhé‘ jedno zhlédnutí mě dostalo. Bolí mě každá vzpomínka na představení. Všichni v něm byli báječní a natolik přesvědčiví ve svých rolích, že si stále ještě tak trochu v koutku duše myslím, že jsem sledovala smutný osud jedné opravdové rodiny. Jen bych si přála, abych jim mohla nějak pomoct…”
Pravda je, že Džejňulka není zas tak daleko od pravdy – Bechdelovi nejsou jen fiktivní rodinka. Muzikál Fun Home vznikl totiž podle komiksového bestselleru spisovatelky Alison Bechdel, která se inspirovala ve vlastní rodině.
Jedna z nejvýraznějších postav celého příběhu je Bruce Bechdel, kterého si zahrál Jozef Hruškoci a dostal se díky tomu i do širších nominací na Cenu Thálie 2022. Bruceovi divák leccos odpustí, především kvůli jeho tajemství a době, v níž žije, ale i tak je jasné, že není dokonalý a rozhodně nemá duši bílou jako padlý sníh.

Lucie Zvoníková a Jozef Hruškoci v muzikálu Fun Home, Foto: DJKT
Jak jste vnímal Bruce Bechdela vy osobně? Co bylo podle vás jeho klíčovou vlastností?
„Myslím si, že to byl velmi nešťastný člověk, co si chtěl udržet svou rodinu. Myslím, že to cítil jako svou povinnost, když už ji založil. Nepřidávala tomu ani doba a prostředí, kde žil, to maloměsto. Trápil se pořád víc a víc, protože nemohl veřejně přiznat, že je gay. A tím se vlastně tak nějak osvobodit.
To tajemství ho hodně svazovalo, i když o něm leckdo věděl či tušil a mnozí si o tom šuškali. Ale chápu, že v té době bylo tohle velmi těžké. A vlastně ani dnes to není zcela jednoznačně snadné, především v některých městech a rodinách.
Bruceova klíčová vlastnost byla podle mě puntičkářství. Byl velký perfekcionista a puntičkář, měl rád systém a všechny věci na svém místě. Systém, řád a perfekcionismus – to je u něj hrozně důležité.“
Jak jste si k němu postupně nacházel cestu a dalo by se říct, co bylo pro vás ve Fun Home vůbec nejtěžší a na co jste se třeba naopak vždycky těšil?
„Na Fun Home jsem se vždycky těšil. A co bylo pro mě nejtěžší? Asi proces během zkoušení, kdy jsem se snažil hledat něco, co bychom měli s Brucem společné, něco, co je mi blízké, abych do něj vložil i nějaký svůj otisk. Nebylo úplně jednoduché to ‚cosi ‚najít, ale myslím si, že to zrovna byl nějaký ten řád a systém.“
Předlohou muzikálu je komiks, jaký vztah k nim máte – patříte mezi čtenáře komiksů? Případně pokud ne, tak co si vždy rád přečtete?
„Když jsem byl malej, na dětských komiksech jsem vyrůstal. Budu se za to asi trochu stydět, ale četl jsem Kačera Donalda. Na něm jsem tak ve druhé či třetí třídě prostě ujížděl.”

Eva Staškovičová a Jozef Hruškoci v muzikálu Fun Home, Foto: DJKT
Také na divadle se podařilo zachytit jakousi vizuální podobu komiksu, a to díky Andree Pavlovičové, která se postarala jak o kostýmy, jak je jejím zvykem, ale též o jedinečnou scénu. „Pro mě to byl velký krok stranou. Protože miluju výzvy a chtěla jsem si to aspoň jednou vyzkoušet, řekla jsem na tuto nabídku režisérovi Lumírovi Olšovskému ‚ano’,” vzpomínala na to loni v srpnu Andrea v našem rozhovoru.
Také prozradila, jak návrh scény nakonec vznikl. „Věděla jsem to rok dopředu, přičemž za tu dobu jsem si vytvořila několik verzí, ale stále to podle mě nebylo ono. Pamatuji si, že když už měla být scéna navržená a měla jsem ji ukázat režisérovi, tak jsem ještě dvě hodiny před schůzkou začala úplně od začátku a celé jsem to předělala. A právě tehdy jsem udělala návrh, na kterém je scéna, co nyní můžete vidět v představení,“ uvedla s tím, že velkou pomoc jí poskytl i Pavel Liška, s nímž scénu externě vyrobili.
Roli vypravěčky Alison si v muzikálu rozdělily hned tři herečky – dospělou verzi Eva Staškovičová, v roli teenagerky Alison se střídaly Ema Karpeles a Viktorie Vítová a nejmladší podobu postavy ztvárňovaly Markéta Jindrová a Silvie Kropáčová.

Viktorie Vítová a Kateřina Tafatová v muzikálu Fun Home, Foto: DJKT
Alison si v rámci příběhu najde i přítelkyni Jenn, co je pro ni velkou oporou. Tu ztvárnila Kateřina Tafatová, jedna z mladých posil plzeňského souboru. V DJKT ji můžeme vídat v company hned několika muzikálů (Kozí válka, Billy Elliot a v minulosti i Sunset Boulevard). Nyní se vzhledem k derniéře Fun Home musela rozloučit se svou zdejší první větší rolí. Zeptali jsme se jí proto, jak to celé vnímá.
Jenn působí sebevědomě a klidně, ale když dorazí k Bechdelovým, asi se nestačí divit, čeho všeho se tam stane svědkem. Jak byste popsala své vlastní pocity, když jste poprvé začala poznávat příběh muzikálu Fun Home? Jak se vám spolupracovalo se zbytkem souboru a našla jste tam třeba i nějakou oporu? Někoho, kdo vám nejvíc pomohl?
„Příběh muzikálu Fun Home je jedna velká síla. Síla odvahy, sebepoznání, smíření a v neposlední řadě rodinných vazeb a lásky. Mé primární pocity obdivu pramenily z těchto sil jednotlivých postav.
Musím říct, že každý člen souboru i mimo něj, pro mě byli buď velikou oporou, nebo zdrojem inspirace. Když jsem si s něčím nevěděla rady nebo si nebyla jistá, věděla jsem, že se můžu na kohokoliv obrátit a rád mi pomůže. Po celou dobu jsem cítila i veliký respekt a pokoru ze stran všech složek divadla. Byl to výjimečný dvouletý zážitek.”
A jaké to je teď, když musíte Jenn i celému titulu dát sbohem? Co vám bude nejvíce chybět?
„Nebudu lhát, slzy mi ukáply a podle mě se ještě nějaká uroní při vzpomínání. Ale… všechno jednou končí, natož v divadle. Fun Home sice skončil, ale moje vytvořená přátelství díky tomuto muzikálu nadále trvají. Bude se mi stýskat, ale mám kolem sebe lidi, se kterými na to můžeme společně vzpomínat, což je nejvíc. A chybět mi snad bude i ta růžová hlava!”
American Idiot – 27.4. 2024
Po několikaletém působení na plzeňském jevišti čeká derniéra i jedinečný světový hit American Idiot.
American Idiot, tedy kompletním názvem Green Day’s American Idiot, je, jak název napovídá, muzikálem z písní skupiny Green Day. Úplně ale nechci použít slovo „hit muzikál“, jelikož na počátku stálo koncepční album, z něhož hity postupně musely vzejít. A nutno uznat, zdařilo se. Wake Me Up When September Ends, 21 Guns, Boulevard of Broken Dreams nebo titulní American Idiot jsou z rádií důvěrně známé řadě posluchačů všech věkových skupin.

Adam Rezner, Pavel Režný, Dušan Kraus, Jozef Hruškoci, Charlotte Režná, Martin Holec, Pavel Klimenda, Jakub Gabriel Rajnoch, Lucie Zvoníková, Nikola Erneker a Tereza Koželuhová v muzikálu American Idiot, Foto: DJKT
S plzeňským jevištěm, kde se American Idiot odehrával pod režijním vedením Steva Josephsona, se tenhle kus rozloučí po více než 4 letech, kdy soubor muzikálu odehrál přes 50 repríz. Z nich náš Marťa viděl 6. „Pokaždé jsem si slíbil, že tentokrát musím vidět zase něco nového a pokaždé to vyšlo. American Idiot je neskutečně barevné, zajímavé a natolik intenzivní představení, že mi skutečně bude scházet. S každým Idiotem se mi chtělo zvolat DĚKUJU. American Idiot byla i v covidových verzích vycházka výjimečnem a při klasických představeních se mi to jen potvrdilo,“ říká.
Jako host si v téměř dvouhodinové nepřetržité jízdě odbyl svou plzeňskou premiéru Jakub Gabriel Rajnoch, kterého kromě „Idiota“ můžeme vídat i v Kozí válce, Jesus Christ Superstar nebo v minulosti v Sunset Boulevardu.

Charlotte Režná a Jakub Gabriel Rajnoch v muzikálu American Idiot, Foto: DJKT
„Pamatuju si to jako včera, byť se za ten čas mnohé zapomnělo. Trošku jsem na zkušebnu muzikálu vlítnul jako velká voda, čímž jsem některé zaskočil. Ale to jen proto, že jsem se tam od první chvíle cítil velmi pohodlně. A přijatě,“ popisuje začátky mezi členy sehraného souboru muzikálu.
„Tenhle vibe jsem nabral už na workshopu festivalu Na scénu!, který byl, tuším, takovým nepojmenovaným konkurzem pro tuhle inscenaci. Na Idiotovi poznal jen část souboru, ale hned zkraje jsem zjistil, že je to mladá parta otevřených myslí, vřelých srdcí a obecně velmi šikovných lidí. A v podstatě je to tak dodnes,“ dodává.
„Občas stále trpím pocitem, že mám na nose ty pověstné ‘růžové brýle’, že mám při každé zkoušce a představení ten dětský nevinný pohled a všechno je zalité sluncem. Zkrátka dodnes cítím, že na plzeňském nebi je mraků poskrovnu.“
American Idiot je kousek, kde se nezřídka díky ději a vedení zapojí do děje i diváci. Přirozeně nás zajímalo, jak to s jistou formou imerzivního divadla v tomhle případě je. 😊 „Nebylo to nastaveno pevně. Na pár místech jsou přesně dané akce, které diváci uvidí v každém představení, ale myslím si, že Steve nám v tomhle nechal trošku schválně volnou ruku. Ukázal, že to možné je, a nastavil mantinely. Nebo je spíše zboural. Už tím, jak nezvykle je postavená scéna a hlediště vč. sezení ‚na bobcích‘,“ říká Jakub.
„Myslím, že nejeden herec si v průběhu repríz rád hledá různé cestičky, hraje si s rekvizitami i s divákem, aby to nebylo monotónní, takže ta imerze se tam dostala tak nějak samospádem a žije si už svým vlastním životem.“
Velkou devízou představení jsou kostýmy, za nimiž stojí Andrea Pavlovičová, která nám před časem v rozhovoru prozradila, že by si práci s režisérem inscenace nejraději zopakovala. 😊 „Upřímně, mimo jiné vychytávky, na tričko Loading a změnu velkých fastfoodových značek nezapomenu,” směje se Marťa. 😀

Adam Rezner, Pavel Klimenda a Lukáš Ondruš v muzikálu American Idiot, Foto: DJKT
Výjimečnost American Idiota potvrzují ohlasy nejen diváků, ale i kritiky. Lukáš Ondruš a Pavel Klimenda se za své role Tunnyho a Johnnyho ocitli v širších nominacích na ceny Thálie. Ovace „Idioti“ sklízejí i ve výroční anketě portálu i-divadlo za období 2020/2021. Mezi muzikály se v diváckém hlasování totiž tento umístil na 3. místě (6. místo v komplexních výsledcích). Eva Staškovičová za Whatsername skončila za obor muzikál na 3. místě (20. místo v komplexních výsledcích), Charlotte Režná za Heather na 6. místě (26. místo v komplexních výsledcích). A v pánské kategorii se na 3. místě umístil Pavel Klimenda (5. místo v komplexních výsledcích), na místě 7. Lukáš Ondruš (21. místo v komplexních výsledcích) a St. Jimmy Jozef Hruškoci na místě 9. (49. místo v komplexních výsledcích). Pavel Klimenda a Green Day’s American Idiot se zároveň umístili v užší nominaci hlasování tamní redakce. 😊
Loučení s American Idiotem, tedy derniéra, proběhne 27. dubna. „Vzpomínat budu se slzou v oku. Pro mne Idiotem začala velká životní kapitola a nastartovala se nejedna Fajn změna,“ netají úsměv Jakub Gabriel Rajnoch. „Na té muzice jsem dospíval, je to srdeční záležitost. Navíc práce v DJKT, s tamějším souborem, pod Stevovou taktovkou, útulný blackbox, nadšení diváci na každém představení, to všechno je recept plný famózních ingrediencí. Bude mi moc chybět.“

Pavel Klimenda a Eva Staškovičová v muzikálu American Idiot, Foto: DJKT
Jestli si ale budete chtít American Idiota připomenout kromě nahrávek na CD Na muzikál do Plzně, tak na YouTube je k nalezení i cover písničky od Green Day – Good Resistance, kterou Jakub nazpíval právě pod názvem Fajn změny. 😊
Nejen Marťa mezi Statečnými doufá, že se stihne do derniéry na tohle pestré představení ještě jednou podívat. Znovu a naposledy by rád zažil příběh, kde se mísí tolik proměnných, jako v životě každého z nás. A kdyby ne, doufá, že se na Boulevard Zlomených Snů s hrdiny příběhu zase vydá v jiném uvedení. A co vy? 😊
Billy Elliot – 14.4.2024
V této sezoně se budeme muset rozloučit také s Billy Elliotem. Anglický muzikál Eltona Johna a Lee Halla, jehož plzeňské uvedení dojímalo diváky úctyhodných pět let. A vystřídaly se v něm rovnou tři generace představitelů titulního hrdiny.
Příběh nás zavádí do drsného hornického prostředí v době stávky. Jedenáctiletý Billy se v něm snaží prosadit a bojovat za svůj velký sen – tanec.

Magdalena Vítková, Miloslav Frýdl a Ivana Chýlková v muzikálu Billy Elliot, Foto: DJKT
Naší Annie sice tento muzikál dlouhou dobu unikal, přesto se nakonec dočkala a navštívila ho, načež se toto dílo mohlo zařadit mezi její muzikálové srdcovky. „Příběh Billyho Elliota mě nikdy nepřestával fascinovat a zamilovala jsem se už do původního filmu. Billy pro mě představuje vlastně vše, co jsem já nikdy pořádně nedokázala – našel v sobě dostatečné odhodlání, vnitřní sílu, vůli a šel si za svým snem s takovou vervou a nadšením, že dosáhl svého, navíc v podmínkách, kde by to asi jenom málokdo čekal. A co víc, dokázal o svých snech přesvědčit i své nejbližší, díky čemuž si vybojoval i jejich pochopení a podporu.
Když jsem později viděla Billyho Elliota na jevišti, byla jsem naprosto uchvácená. Jsem přesvědčená, že muzikálová podoba mu dodala ještě jiný rozměr a více otevřela téma svobody, tolerance, přátelství a soudržnosti, což celkový prožitek ještě umocnilo. Mrzí mě, že jsem v Plzni viděla Billyho Elliota jenom jednou, a pokaždé, když už se mi podaří pořídit si vstupenku, zasáhne osud a já ji musím někomu přenechat. Snad se na mě ještě usměje štěstí a zvládnu se s Billym ještě rozloučit.“😊
Zápletka Billyho Elliota se točí především kolem tance. V našem rozhovoru jsme tedy na toto téma již dříve vyzpovídali Pavla Klimendu, který sice v tomto muzikálu nevystupoval (pokud nepočítáme záskok v roli Billyho bratra Tonyho), podílel se ale na tomto představení jako asistent choreografie: „Mým dětským snem bylo zahrát si Billyho. O to víc mě těší, že jsem mohl být u zrodu těchto dětských talentů, a tak i když v muzikálu neúčinkuji, mohu se na něj přijít pokaždé podívat! Na tuhle práci jsem se hrozně těšil. Mladí představitelé museli projít klasickou, moderní i stepařskou taneční průpravou, což bylo pro 13leté oříšek… I pro mě. Ale práce to byla krásná! Hlavně ten moment, když vám po půlroční přípravě přijdou kluci na trénink, najednou se to zlomí a má to jiskru. To je k nezaplacení. A pak přijde ten moment, kdy je to ‚vaše‘ dítě nominováno na cenu Thálie“, říká Pavel v našem rozhovoru.

Lucie Zvoníková a Ondřej Baumrukr v muzikálu Billy Elliot, Foto: DJKT
O práci s dětmi se nám ale v minulosti rozpovídal též režisér této inscenace, Lumír Olšovský: „Děti jsou super loterie. Někdy z nich rostu, ale je to vlastně zábava, která končívá obrovským překvapením, co všechno si zapamatujou a jak mi jako jevištní postava vyrostou před očima. Náročnost práce s dětmi je srovnatelná s dospělými. Proto se někdy neubráním a dospělým hercům říkám ,děti´. Nevěřili byste, jak se zralý herec dokáže chovat dětinsky a rozpustile. Naopak děti jako Milda Frýdl vyráží dech svou zodpovědností, připraveností, pílí a rozumem.“
Jenže čas je neúprosný a ze zmiňovaného Miloslava Frýdla už je dospělý kluk. Rozhodli jsme se tedy první české představitele Billyho Elliota a požádali jsme je, aby na toto představení zavzpomínali. Frýdl, který byl za svůj výkon v roli Billyho oceněn i širší nominací na cenu Thálie 2018/2019, se již před lety (nejen) o tomto muzikálu rozpovídal i v našem rozhovoru. Na prknech DJKT jej ovšem můžeme vidět v jiných inscenacích dodnes.
Je to už skoro pět let, co jste poprvé vystoupil jako Billy Elliot v plzeňském DJKT a získal si tak sympatie řady diváků. 😊 Je hezké sledovat, že se vaše další kariéra stále drží u divadla, kam podle nás rozhodně patříte. Prozatím jsme vás mohli vidět především v DJKT. Je toto scéna, kde byste si přál i do budoucna „zakotvit,“ nebo vás láká získávat zkušenosti i jinde, ať už v rámci ČR nebo třeba i zahraničí?
„Určitě, budu moc rád, když budu moct být součástí plzeňského muzikálu. Mám je tam všechny moc rád a myslím, že je to vzájemné. Mé začátky patří na tuto scénu. Mnohému mě zde naučili a já jsem jim za to opravdu vděčný. Ale, kdo ví, co bude…
Nyní jsem studentem konzervatoře (KJJ). A i přesto, že studuji obor muzikál, momentálně mě naplňuje skládání hudby, proto také zakládám kapelu…“

Šimon Fikar v muzikálu Billy Elliot, Foto: DJKT
Podobnou otázku jsme položili také Šimonu Fikarovi, který se s Miloslavem v roli Billyho alternoval. V současnosti jej můžeme vidět například jako Lucase v brněnském uvedení muzikálu The Addams Family.
Aktuálně vás můžeme vidět na scénách jiných divadel, ať už v Brně či Mladé Boleslavi (v minulosti třeba též na pražské Fidlovačce). Je pro vás některá z těchto scén nějak víc významná? A jak si vedle nich stojí právě ta první plzeňská? 😊
„Strašně se mi líbí v Brně. Je tam skvělá parta lidí a jsem opravdu rád, že mám možnost v Brně hrát a že jsem mohl poznat lidi z divadla. Já osobně si myslím, že se MdB s plzeňským DJKT blíží nejvíce tomu broadwayskému nebo londýnskému formátu. Dělají to poctivě a všichni v divadle k tomu mají pozitivní přístup. A to je podle mě hodně důležité.“
Oběma jsme pak položili stejnou otázku: Co vám přinesl do života Billy Elliot? 😊
„Pokoru k tomu, co jako herci děláme, a k lidem, kteří se na představení podílejí. Také strašně moc zkušeností, jak už z tance, zpěvu nebo herectví,“ říká Šimon. „Mám na celý ten proces strašně moc krásných vzpomínek a jsem za to nesmírně vděčný. Takovouhle roli si člověk zahraje opravdu jednou za život.“ 😄

Šimon Fikar nyní, Foto: Nikol Wetterová
„Billy mi dal do života strašně moc,“ odpovídá pak Miloslav. „Jednak mi dal spoustu zkušeností, nominaci na cenu Thálie už mi také nikdo neodpáře, ale i spoustu známostí a kontaktů. Zažil jsem vyprodaná divadla, potlesk vestoje, spoustu dárků po představení. Euforie, radost…”
„Ale zároveň Billy, je asi nejtěžší role, kterou si kluk v útlém věku může přát a zahrát, ale je i ‚časově omezená‘, a to kvůli hlasu a mutaci. Proto, když už mě hlas neposlouchal, byl jsem bezradný a prožíval jsem těžké chvíle,“ dodal upřímně.
Ještě jednou se tedy loučíme s trojlístkem krásných představení – Fun Home, American Idiotem i Billy Elliotem. Něco končí, ale něco nového začíná, a tak se budeme těšit na další tituly na jevišti plzeňského DJKT. Stejně tak doufáme, že mladí herci, které jsme měli možnost poznat právě díky těmto titulům, se nám příliš neztratí z dohledu. Přejeme jim, ať se jim i nadále daří, ať už se vydají jakoukoliv životní cestou. Zlomte vaz! 😊
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!