Muzikál Oliver! – Broadway přijela do Ostravy
Dlouho očekávaný vstup Olivera! na ostravskou scénu byl plný nedočkavosti, předtuch a především touhy tento muzikál konečně spatřit. Musím se přiznat, že toto dílo jsem doposud nikde neviděl, ač už bylo uváděno i u nás. Tentokrát jsem si řekl, že se nechám překvapit, ačkoliv obvykle různě pátrám, hledám informace a tak trochu se připravuji na to, co v divadle uvidím. Slovo Oliver mi moc neřeklo, vůbec jsem netušil, jaký osud má tento kluk na svých bedrech a co všechno ho ještě čeká. Stejně jako já, většina diváků usedla v hledišti a těšila se na představení. Já obzvlášť, protože u něj bylo uvedeno jedno jméno, které dávalo záruku, že se tento večer budu bavit. Určitě se teď ptáte, jaké jméno. Myslím, že nám všem dobře známé jméno a tím je Lumír Olšovský. Lumír se zde totiž ujal režie. Pod jeho rukou už vznikla pěkná řada titulů, co patří mezi mé oblíbené. Proto to ani tentokrát nemohlo být jinak, ale o tom až později.
Světoznámý muzikál Oliver!, s nápaditou hudbou a libretem Lionela Barta, který volně adaptoval román Oliver Twist od Charlese Dickense. Je skoro až neuvěřitelné, že se toto představení hraje již od roku 1960, kdy mělo svoji premiéru v Londýně. Během několika let prošel tento kousek velkým množstvím zemí, měst a divadel. Dostal mnohá ocenění, mimo jiné i Oscara či cenu Tony. Ne nadarmo jsem po premiéře ostravského Olivera! řekl větu: „Broadway přijela do Ostravy…“
Hned úvodní scéna vás přitlačí k opěradlu sedačky. Na scénu totiž nastupují vyhladovělí sirotci z místního chudobince. Ač mají obrovský hlad, není u nich patrná ani známka vzdoru, až na jednoho malého chlapce jménem Oliver. Ten se nebojí a požádá o přidání porce jídla. Do hlavní role Olivera se nám převtělil úžasný Rostislav Radecki. Ač je tento klučina teprve na začátku své kariéry, už teď má pěkně našlápnuto. Dokáže táhnout celé představení jako ostřílený profík. Navíc bezchybně ví, kam se má postavit. Jeho Oliver touží být odvážný, a přesto zůstat věrný a pokorný. Ač se často dostává do špatné společnosti, tak ví, jak se má správně zachovat. Rostislav v této roli působí věrohodně a za celou dobu jsem nepostřehl ani jedno sebemenší zaváhání. Ihned si obhájil své místo na jevišti a spolu s ostatními dětmi odvedl skvělou práci a postaral se nám o parádní zážitek.
Tento chudobinec vedou pan Bumble (Jan Drahovzal) a vdova Corneyová (Soňa Jungová). Tento pár na mě působil tak trochu jako obdoba manželů Thenardierových z muzikálu Les Misérables. Perfektně sehraná dvojice v podání těchto dvou aktérů byla fakt dokonalá. Jan Drahovzal působil jako slizký, chamtivý pán, a Soňa Jungová zase jako vychytralá žena, která se touží dostat pryč z tohoto chudobince. Jejich herecké umění působilo zcela věrohodně, jako kdyby tento pár žil běžný život v zatuchlém chudobinci až dodnes. S Oliverem se život ani dál vůbec nemazlí, pan Bumble ho totiž prodává jako učedníka do pohřebnictví rodiny Sowerberryových (Pavel Liška, Eva Zbrožková). Pokud si myslíte, že tam Olivera čeká lepší osud, spletli byste se. Musí těžce pracovat, dostává jídlo pro psa a spí v rakvi. V tomto blázinci, tedy pohřebnictví, jsou kromě něj ještě dcera Charlotta (Alžbeta Trembecká) a opilý zaměstnanec Noe Claypole (Adam Živnůstka). V představení se objevují jen chvíli, ale přesto každý z nich dokáže zaujmout. Bavilo mě jejich herecké i pěvecké podání na jevišti, stejně tak jako u předešlé dvojice.
Ani zde se Oliver necítí dobře, a tak opět utíká. Po několika dnech se ocitá v srdci Londýna. Je sám, opuštěný a zoufalý. Na scénu přichází další mladý klučina jménem Lišák Dodger (Filip Škandera). Stejně jako Oliver, i on je v podobném věku a postavení. Na jevišti působí zcela jistě a odhodlaně. Spolu se svým novým kámošem utvoří skvěle sehranou dvojici. Jo, je to prostě Lišák a jako správný kamarád mu podá pomocnou ruku. Jen je to tedy trochu kapsář, což Oliver netuší. Lišák ho odvede za ostatními do Faginova doupěte a Oliver bohužel vůbec neví, že se ocitá u zlodějíčků. Vše tam pevnou rukou vede ostřílený Fagin (Juraj Čiernik), který ihned Olivera přijímá za svého a seznámí ho se svým uměním mistra kapsáře. Přestože toto dílo patří malému klučinovi, potlesk za nás dospělé patří rozhodně i Jurajovi. Tato role je perfektně vyvážená. Má obrovský prostor ukázat charakter a vtip, což Juraj vystihl. Navíc jeho znamenitá barva hlasu této roli výborně posloužila. Jeho výkon jsem si náramně užíval a vždy se těšil na každý jeho výstup. Doufám, že si za tuto postavu odnese i nějakou cenu. Navíc jeho sólová píseň v druhé části představení byla zkrátka peckou.
Do příběhu později přichází i dospělá Nancy (Andrea Gabrišová), která si Olivera ihned oblíbí. Její úloha je pro děj velmi důležitá, ovšem čím? To si nechám pro sebe, ať máte nějaké překvapení. Co vám ale mohu jistě prozradit, je to, že Andrea pozvedla tento kousek ještě o kus výše. Tato talentovaná žena má obrovský dar, jak po pěvecké, tak i herecké stránce. Do role se vžila nejen celým svým tělem, ale i duší. Bylo poznat, že jí Nancy přirostla k srdci a náramně si ji užívala. A díky tomu jsem si to mohl užít i já coby divák. Děkuji. To stejné platí i o její věrné kamarádce Betty (Tereza Dostalová). Jaký by to ale byl děj, kdyby v něm nebyl i pořádný padouch a uličník. Bill Sikes (Roman Harok) si též svůj part očividně užíval. Bill alias Roman nám též pomohl děj kompletně uzavřít.
Dále tu máme ještě jednu rodinu, v jejímž čele jsou pan Brownlow (Libor Olma) a jeho hospodyně, paní Bedwinová (Dagmar Mimrová). Libor svoji roli pojal moc pěkně a s pokorou. Jeho pan Brownlow působí jako starší pán, který má velké srdce, navíc na správném místě.
Divadlo Jiřího Myrona se tak nyní díky Oliverovi! může pyšnit dalším parádním dílem. Velký podíl na tom mají zajisté Jiří Josek a Michael Prostějovský, kteří se postarali o český překlad a pomohli nám tak porozumět celému příběhu. Další velké díky patří za scénu (Dave Benson) – wow, je přímo famózní. Tvoří důležitou část představení a spolu s herci nám posouvá děj – ať už se nacházíme ve špinavém chudobinci, v pohřebnictví, nebo v úkrytu u Fagina… Scéna se jednoznačně vyrovná zahraničním uvedením a spolu s lighting designem (David Janeček) a skvělým sborem nám vytváří muzikál Oliver! přesně tak, jak má vypadat.
Kostýmy (Andrea Pavlovičová) nám už jen umocňují krásnou atmosféru a profesionalitu celého díla. To vše bylo pod bedlivým dohledem dramaturga (Pavel Bár) a režie (Lumír Olšovský). Kdo jiný dokáže ukočírovat obrovské množství dětí na jevišti, než právě Lumír. Jedinou mou menší výtkou je to, že Oliver nemá svůj prostor na konci představení, respektive nějakou svoji sólovku k zakončení. To je ale bohužel otázka na samotného autora. Jinak žádné připomínky nemám, vše se náramně povedlo a vše pasovalo tak, jak má. Prostě děkuji za krásný zážitek. Celé toto dílo je typické svoji atmosférou a též hudebním žánrem, což divák náležitě ocení.
I když se tento titul jmenuje Oliver!, tak svůj prostor zde má každý člen obsazení. Obrovský sbor dětí, velká company a samozřejmě sólisté si zaslouží poděkování a obdiv. Takže pokud chcete vidět něco nového a váháte, kam vyrazit, zkuste příběh sirotka Olivera. Možná zjistíte, že není na světě úplně sám…
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!